Przedszkole_wydarzenia

Materiały dla dzieci 3-4-letnich – 12.04.2021r.

 

Ćwiczenie wieloznaczne „Praca w ogródku” – Dzieci wyszły do ogródka. Tam czeka je praca: grabią liście, zamiatają ścieżki, podlewają roślinki, zrywają szczypiorek do sera na śniadanie.

Dzieci naśladują swobodnymi, obszernymi ruchami wymienione czynności wykonywane w ogródku.

Rozmowa na temat drzew.

Rodzic wyjaśnia, że drzewa bardzo długo rosną. Łamanie gałązek młodego drzewka, niszczenie mu kory ostrym narzędziem powoduje, że drzewko usycha.

- Jak myślicie, co powiedziałoby drzewo, gdybyście łamali mu gałązki? Czy płakałoby z bólu? Czy prosiłoby, żebyście przestali?

Słuchanie opowiadania Haliny Koszutskiej „Drzewko Maciusia”


W parku, na środku trawnika, rosła sobie płacząca brzózka. – Czy ona naprawdę płacze? – zapytał Maciuś mamę, gdy zobaczył brzózkę po raz pierwszy. – Nie, nie płacze. Dobrze jej w naszym parku, wesoło się zieleni. Nazwano ją tak dlatego, że ma długie, delikatne i jakby ze smutkiem opuszczone gałązki. Maciek bardzo tę brzózkę polubił. Kiedy przychodził do parku, już z daleka machał jej ręką. – Dzień dobry – wołał. – Jak się miewasz? A brzoza szumiała na powitanie. Aż tu pewnej wiosny wszystko się zmieniło. Ogrodnicy przez środek trawnika przeprowadzili ścieżkę. I oto drzewko znalazło się na samym brzegu trawnika. „Będzie mi teraz weselej – ucieszyła się brzózka – będę mogła z bliska przyglądać się zabawom dzieci, a w dni upalne dam im schronienie w moim cieniu”. I kiedy na ścieżkę po raz pierwszy wpadła gromadka dzieci, brzoza radośnie poruszyła listkami. Ale dzieci wcale nie zwróciły na to uwagi. Biegły wesoło, krzycząc i śmiejąc się. Jakiś chłopiec zatrzymał się na chwilę, ułamał gałązkę brzozy i wymachując nią, pobiegł dalej. Odtąd z dnia na dzień coraz więcej było na drzewku obłamanych gałązek. Na pniu pojawiły się nacięcia scyzorykiem. Kora w wielu miejscach była naddarta. Dzieci, przebiegając, potrącały nieraz drzewko, czasem któreś próbowało wdrapać się na nie. Tak się złożyło, że Maciek długo nie przychodził do parku. A kiedy wreszcie wybrał się tam z mamą, wcale swojej brzózki nie poznał. 8 – Z daleka wydawała mi się znacznie ładniejsza – westchnął. – Tak, była ładniejsza, kiedy bezmyślne dzieci nie miały do niej dostępu – powiedziała mama. Z żalem oglądali połamane gałązki, odrapaną scyzorykiem korę. Maciek zaczął się zastanawiać, co zrobić, żeby dzieci nie niszczyły już tej brzozy. Szedł obok mamy bardzo zamyślony. Zapomniał zupełnie o tym, że chciał nazbierać kasztanów. Ale nic nie mógł wymyślić. Dopiero na drugi dzień, kiedy opowiedział o swoim zmartwieniu kolegom, Jurkowi i Władkowi, we trzech znaleźli radę. – Będziemy teraz zawsze wracać ze szkoły przez park. Dużo dzieci tamtędy wraca. Będziemy pilnować brzozy tak długo, dopóki wszyscy nie przejdą – postanowili. I jeszcze – że na zakręcie ścieżki ułożą kamienie wzdłuż trawnika, żeby nikt nie wpadał na brzozę. A na jej pniu powieszą tabliczkę z napisem: „Nie niszczyć drzewka!” – Ten napis może nam zrobić mój brat. On już jest przecież w trzeciej klasie i ma piątkę z pisania – rzekł Jurek.

Rozmowa na temat opowiadania:

 − Które drzewko w parku polubił Maciuś?

− Jak nazywała się brzózka?

− Czy drzewko ucieszyło się, że po zmianach będzie blisko ścieżki?

− Czy dzieci szanowały brzózkę?

− Co zrobił Maciek, gdy zobaczył zniszczone drzewko?

Zabawy na świeżym powietrzu:  

Spacer po okolicy – poszukiwanie koszy na śmieci i pojemników do segregowania odpadów.

Karta pracy, cz. 2, str.28

Materiały dla dzieci 3-4-letnich – 13.04.2021r.

 

Zabawa Kwiaty rosną, kwitną i przekwitają.  Dziecko wykonuje  podane przez Rodzica zadania do wykonania.

  • Wczesną wiosną rosną, wypuszczają listki i zakwitają narcyzy – dziecko-narcyz podnosi się powoli, wykonując ruchy ramionami – wypuszcza listki, i pochyla głowę – zakwita.
  • Wiosną rosną, wypuszczają listki i zakwitają tulipany – dziecko-tulipan podnosi się powoli, wykonując ruchy ramionami – wypuszcza listki i wznosi wyprostowane ramiona w górę, w skos – zakwita.
  • Późną wiosną rosną wypuszczają listki i zakwitają róże – dziecko-róża podnosi się powoli, wykonując ruchy ramionami – wypuszcza listki, podnosi ramiona w bok i ugina na wysokości głowy – zakwita.

Na hasło Rodzica: Kwiaty przekwitły, dzieci wykonują dowolny siad na podłodze.

Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.

Rośliny w ogródkach, w lesie czy na łące

Są pięknym dodatkiem do słońca!

Zdobią świat! To wielka atrakcja dla nas.

Dziecko stoi na środku pomieszczenia. Kołysze się, klaszcze i mówią tekst za Rodzicem.

„Piękny świat kwiatów” – malowanie palcami

Pomoce: farby, flamastry, nożyczki

Dziecko maluje palcami kwiaty na łodyżkach. Flamastrami dorysowuje drobniejsze elementy np. owady. Potem wycina gotowy obrazek.

Ćwiczenia ortofoniczne na postawie wiersza Barbary Szelągowskiej Dbamy o przyrodę.

Rodzic prezentuje wiersz i pyta dziecko: W jaki sposób możemy dbać o przyrodę? Powtarza wiersz, a dziecko za nim fragment tekstu: sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

W parku kwitną na rabatkach

kwiatki kolorowe.

Pod drzewami, wzdłuż alejek,

stoją kosze nowe.

Sia, sio, siu, sia, sio, si

– jakie śliczne mamy dni!

Dzięcioł puka w stare drzewo,

obserwując dzieci,

jak do kosza wyrzucają

po pikniku śmieci.

Sia, sio, siu, sia, sio, si

– jakie śliczne mamy dni.

Jeżyk z liści się wygrzebał,

pyszczek swój zadziera.

Teraz patrzy, jak rodzina

jedzie na rowerach.

Sia, sio, siu, sia, sio, si

 – jakie śliczne mamy dni.

A w ogrodzie, obok parku,

słowik cudnie śpiewa.

To z radości – wzdłuż alei

ktoś posadził drzewa.

Sia, sio, siu, sia, sio, si

– jakie śliczne mamy dni!

Nawet słonko, choć wysoko,

jakoś mocniej świeci.

Lubi patrzeć się, jak dbają

o przyrodę dzieci.

Sia, sio, siu, sia, sio, si

– jakie śliczne mamy dni!

Zabawy swobodne na świeżym powietrzu.

Materiały dla dzieci 3-4-letnich – 15.04.2021r.

 

Zabawa ruchowa „Drzewa” – Dziecko stoi w lekkim rozkroku, podnosi ręce do góry i porusza rękami jak drzewo gałęziami i cicho szumi.

Słuchanie wiersza Bożeny Formy Dzieci dbają o środowisko.

W zgodzie z przyrodą

żyją wszystkie dzieci.

Kochają jasne słonko,

które na niebie świeci.

Często też dorosłym

dobry przykład dają

– w wyznaczonych miejscach

śmieci zostawiają.

Nie łamią gałęzi,

dbają o rośliny,

podczas wycieczek do lasu

nie płoszą zwierzyny.

Rodzic pyta:

− Czy wy jesteście takimi dziećmi?

− Co jeszcze robicie, aby dbać o przyrodę?

Zabawa z wykorzystaniem rymowanki o biedronce (zaproszenie do zabawy członków rodziny).

Biedroneczka dwukropeczka

po łodyżce chodzi

Nie dotykaj jej, kolego,

bo to jej zaszkodzi.

Dzieci dobierają się w pary, stają naprzeciwko siebie i powtarzają tekst za Rodzicem, uderzając raz w swoje dłonie, raz w dłonie partnera.

Rozmowa na temat: Czego potrzebują małe zwierzęta (owady), żeby żyć?

− Gdzie spotykamy motylki, biedronki, żuczki… czyli owady?

− Czego potrzebują, żeby żyć?

− Co by było, gdyby wyginęły rośliny?

− Czy ludzie powinni dbać o Ziemię – nie zanieczyszczać powietrza, wody, ziemi? Dlaczego?

Dzielenie na sylaby nazw owadów, które można spotkać na łące.

Zabawy na świeżym powietrzu: Spacer po okolicy – przyglądanie się drzewom, krzewom.

Materiały dla dzieci 3-4-letnich – 16.04.2021r.

 

Ćwiczenie oddechowe Wąchamy kwiaty. Dzieci trzymają na niby kwiaty i udają, że je wąchają – powoli wciągają powietrze nosem, a potem wykonują wydech ustami. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

Zabawa z wykorzystaniem tekstu rymowanki.

Kolorowa wiosna

kwiaty rozsiewała.

Tu wsadziła stokrotkę,

tam mak dodała.

Dzieci: pokazują rękami w prawą i w lewą stronę (za Rodzicem), naśladują sadzenie kwiatów.

Słuchanie wiersza Jolanty Kasperkowiak „Mali strażnicy przyrody”.

Dziś „ekologia” – modne słowo,

przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.

Jej strażnikami się ogłaszamy,

od dziś przyrodzie my pomagamy.

Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,

musisz takiemu uwagę zwrócić.

Nie można przecież bezkarnie śmiecić,

to wiedzą nawet przedszkolne dzieci.

Nie wolno łamać gałęzi drzew,

bo piękny płynie z nich ptasi śpiew.

A kiedy bocian wróci z podróży,

gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.

Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,

po co jej dzieci mają się smucić.

Niech barwny motyl siada na kwiatach,

żyje tak krótko, niech wolny lata. (…)

Choć ekolodzy jeszcze z nas mali,

uczyć będziemy tego wandali.

Matka natura nas wynagrodzi,

jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.

Rozmowa na temat wiersza.

− Gdzie powinniśmy wyrzucać śmieci?

− Dlaczego nie powinniśmy łamać gałązek drzew?

− Dlaczego nie powinniśmy niszczyć gniazd, np. bociana?

− Co pożytecznego robi dżdżownica?

Ocenianie wartości logicznej zdań o przyrodzie. Dziecko, gdy usłyszy zdanie prawdziwe – klaszcze, a gdy fałszywe – tupie.

Nie zostawiamy kranu z odkręconą wodą.

Las rośnie szybko.

Zwierzęta lubią krzyk dzieci.

Młode drzewo usycha, gdy łamiemy mu gałązki.

Dżdżownica spulchnia ziemię, żeby rośliny łatwiej rosły.

Wykonanie odznaki „Mały przyjaciel przyrody”.

Pomoce: kartki z narysowanym kołem, nożyczki, taśma klejąca, kredki.

Dzieci dostaje kartkę z narysowanym kołem. Wycina je, rysuje roślinę, zwierzątko – element związany z przyrodą. Rodzic za pomocą taśmy klejącej przykleja mu do ubrania odznakę.

Zabawy na świeżym powietrzu: zabawy swobodne w ogrodzie przydomowym.

Materiały edukacyjne dla 6-latków – 06.04.2021r.

Wyjaśnienie przez dzieci znaczenia przysłowia „Kwiecień – plecień , bo przeplata trochę zimy, trochę lata” .

Zapoznanie z nazwą nowego miesiąca na podstawie wiersza Wandy Chotomskiej „Kwiecień”.

Chodzi Kwiecień po świecie w fiołkowym berecie,

z czarodziejską pałeczką w kieszeni.

Za pomocą pałeczki w ciągu małej chwileczki

wszystkie rzeczy potrafi odmienić.

Koniom – skrzydła doczepia,

krowę zmieni w fortepian,

tort upiecze ze śniegu,

strusia wyśle na biegun,

dom na dachu postawi,

klucz zmajstruje żurawi,

księżyc w czapkę ubierze,

gwiazdy zmieni w talerze,

z klombu zerwie dwa słonie,

by pachniały w wazonie,

z papug zrobi tygrysy,

które jedzą irysy,

sto kogucich grzebieni

w wielkie góry zamieni

– ledwie wyjmie pałeczkę z kieszeni.

Zwracanie uwagi na nazwę miesiąca, o którym jest mowa w wierszu; przypomnienie nazwy miesiąca, który występował przed kwietniem, i tego, który nastąpi po nim.

Wypowiedzi dzieci na temat nieprawdopodobnych rzeczy, które wyczarował kwiecień w wierszu czarodziejską pałeczką; wyjaśnianie, dlaczego nie mogą mieć one miejsca.

Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kółeczko” – Dziecko maszeruje w koło po dywanie – raz w prawą stronę, raz w lewą stronę.

Zabawa chustami

- Oglądanie chustek, omawianie ich cech, dotykanie nimi twarzy, podrzucanie nimi i łapanie, określanie cech chustek (jakie one są): delikatne, lekkie …

- Zabawa „Jesteśmy na planecie Chustolandia” - Rodzic mówi, że istnieje planeta, na której mieszkańcy noszą chustki na różnych częściach ciała. Ta planeta nazywa się Chustolandia. Dzieci noszą chustki na różnych częściach ciała. Co kilka minut zmieniają miejsca, na których je kładą.

- Układanie zdań o swoich chustkach

- Układanie dowolnego wzoru z chustki

- Wypowiedzi dzieci na temat „ Co by było gdyby na ziemi wszystko było czerwone (różowe, niebieskie …)?

 Zabawa ruchowa „Dotknij” – Dziecko porusza się po pokoju. Na słowo Rodzica „Stop” dotyka przedmiotu w danym kolorze w pokoju.

Zabawa „Taniec z chustkami”.

Rysowanie wymyślonej planety: jej mieszkańców, roślin, zwierząt w wybranym jednym kolorze np. czerwonym, niebieskim, zielonym, różowym…

Pomoce: kartki, kredki

Zabawy na świeżym powietrzu – według uznania dzieci. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wiosną.

Materiały edukacyjne dla 6-latków – 07.04.2021r.

Zabawa w echo ruchowe „Powtórz ruch” – Zabawę rozpoczyna Rodzic wyjaśniając, jak ma wyglądać układ ruchów, np.: 1, 2 – dwa uderzenia o uda; 3, 4 – dwa klaśnięcia nad głową; 5, 6 – dwa podskoki.

Karty pracy cz. 3, str. 70

Zabawy i ćwiczenia z literą „f”

- mieszanie kolorów (żółtej i niebieskiej – zielony; niebieski i czerwony – fioletowy; czerwonej i żółtej – pomarańczowy)

- Analiza i synteza słuchowa słowa „farby”, „ Franek”

- Dzielenie słowa „farby”, „Franek” na sylaby i głoski ( co słychać na początku słów „farby”, „Franek”

- Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską f (fajka, flaga, foka...), mających ją w środku (agrafka, delfin, perfumy...) oraz na końcu (elf, kilof, traf...).

− Z ilu głosek składa się słowo „farby”, „Franek”?

Odkrywam siebie. Litery i liczby, str.80, 81.

Zabawa „Kosmita jest wśród nas” – Rodzic Jest kosmitą naładowanym promieniami. Gdy dotknie dziecka to natychmiast nieruchomieje. Zabawę powtórzyć kilka razy.

Odkrywam siebie. Litery i liczby, str. 82, 86..

Ćwiczenia słuchowe „Co to za dźwięk?” - Rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez poruszanie metalowymi przedmiotami, np.: monetami, łyżkami, pokrywkami, kluczami. Rodzic demonstruje zgromadzone przedmioty, dzieci je nazywają i określają, do czego służą. Próbują w różny sposób wydobyć z nich dźwięki. Po odwróceniu się rozpoznają, jaki przedmiot wydaje dany dźwięk (najpierw dźwięki z przedmiotów wydobywa Rodzic, potem – chętne dzieci).

Słuchanie opowiadania Schima Schimmela „Dzieci Ziemi - pamiętajcie” – Rodzic czyta tekst

Gdzieś w najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży cudownie błękitny świat. Z daleka wygląda on jak prześliczna, niebiesko-biała, zamglona marmurowa kula. Ale im bardziej się zbliżamy, tym więcej widzimy kolorów – czerwienie, brązy, żółcie i wszystkie odcienie zieleni. Jest wiele światów unoszących się w przestrzeni, ale ten świat jest szczególny. To nie jest zwykły świat. Są bowiem na nim zwierzęta. Miliardy zwierząt. Więcej zwierząt niż wszystkich gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. A wszystkie owe zwierzęta są dziećmi tego świata. Ponieważ ten świat jest ich Matką. My zaś nazywamy go Matką Ziemią. Zwierzęta nie są same na Matce Ziemi. Żyją tu również ludzie. Miliardy ludzi. Jest ich więcej niż gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. Oni także są 70 percepcja słuchowa, koordynacja wzrokowo-ruchowa, mowa Merkury Jowisz Uran Neptun Saturn Ziemia Mars Wenus Posłuchaj nazw planet. Powiedz, jak nazywa się pierwsza, druga, trzecia... ósma planeta, licząc od Słońca. 130 dziećmi Matki Ziemi. Tak więc zwierzęta i ludzie, i Matka Ziemia – to jedna wielka rodzina. I bawią się tu delfiny. I śpiewają ptaki. I tańczą gazele. I żyją ludzie. W najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży rodzina Matki Ziemi. I zwierzęta pamiętają. One pamiętają Matkę Ziemię z czasów, zanim pojawili się na niej ludzie. Pamiętają czas, gdy lasy były gęste, bujne i zielone. Gdy oceany i rzeki, i jeziora były przejrzyste i krystalicznie czyste. Gdy niebo było jasne i tak błękitne. Zwierzęta pamiętają też chwile, kiedy ujrzały pierwszych ludzi. Na początku zaledwie kilku. Ale potem coraz więcej i więcej, aż ludzie rozeszli się po całej Matce Ziemi. Mimo to nadal zwierząt było więcej niż ludzi. I ludzie dzielili się Matką Ziemią ze zwierzętami. Jeszcze pamiętali, że zwierzęta są ich siostrami i braćmi. Jeszcze pamiętali, że stanowią cząstkę jednej wielkiej rodziny. I zwierzęta, i ludzie – to oczy i uszy, i serce Matki Ziemi. Więc kiedy bawiły się delfiny, bawiła się Matka Ziemia. Kiedy śpiewały ptaki, Matka Ziemia śpiewała. Kiedy tańczyły gazele, Matka Ziemia tańczyła. A kiedy ludzie kochali, kochała i Matka Ziemia. Mijały lata, rodzili się ludzie. Coraz więcej i więcej, i więcej. Aż wreszcie ludzi było więcej niż zwierząt. I ludzie zapomnieli. Zapomnieli dzielić się ze zwierzętami ziemią i wodą, i niebem Matki Ziemi. Zapomnieli, że zwierzęta to ich siostry i bracia. Zapomnieli, że wszyscy są cząstką jednej wielkiej rodziny Matki Ziemi. Ludzie zapomnieli. Ale zwierzęta pamiętały. Wiedziały, że kiedyś będą musiały ludziom o tym przypomnieć. I teraz każdego dnia nasze siostry i bracia przypominają. Bo kiedy bawią się delfiny, ludzie pamiętają. Kiedy śpiewają ptaki, także pamiętają. Kiedy tańczą gazele, także pamiętają. A kiedy ludzie będą pamiętać, będą też kochać.

Rozmowa na temat opowiadania- Wypowiedzi dzieci na temat wyglądu Ziemi, jej mieszkańców, ich postępowania.

Swobodne zabawy w ogrodzie według uznania dzieci. Przyglądanie się pąkom na krzewach. Szukanie w trawie wiosennych kwiatów i nazywanie ich.

Materiały edukacyjne dla 6- latków – 08.04.2021r.

Spotkanie z ufoludkiem – słuchanie rymowanki czytanej przez Rodzica.

Jestem Ufuś piegowaty,

mam ubranko w srebrne łaty,

a na głowie czułki dwa,

skaczę lekko: hopsa, sa.

Mieszkam sobie we wszechświecie,

podróżuję w swej rakiecie.

Przyjaciela zdobyć chciałem,

więc na Ziemię przyleciałem.

Zaprzyjaźnić chcę się z wami,

choć jesteście jeszcze mali.

Złego nic mi nie zrobicie?

Czy bać muszę się o życie?

Chętnie z wami porozmawiam.

Przyjacielski ukłon składam.

Ziemia piękną jest planetą,

choć od mojej tak daleką.

Poznać wasze chcę zwyczaje

 i pozwiedzać różne kraje.

Rozmowa z dziećmi na temat: Czy w kosmosie można spotkać żywe istoty?  Wyjaśnianie pojęcia ufoludek.

Karty pracy, cz. 3, str. 71,72

Opowieść ruchowa „Wyprawa na nieznaną planetę” – Dziecko naśladuje czynności, które pokazuje Rodzic i o których opowiada Rodzic.

Pewnego dnia dzieci postanowiły wybrać się w podróż, w poszukiwaniu nowej planety. Założyły skafandry kosmiczne, weszły po schodkach do rakiety, zapięły pasy bezpieczeństwa i wystartowały w nieznaną podróż. Leciały, leciały, omijały napotkane rakiety i statki kosmiczne, machały rękami do pilotujących je kosmonautów, aż wylądowały na niezwykłej planecie. Wysiadły z rakiety. Przeskakiwały z nogi na nogę po kamieniach, następnie przepłynęły przez czerwoną rzekę, czołgały się przez zarośla, aż w końcu stanęły na górze. Tam zobaczyły ogromną liczbę kolorowych motyli. Tak jak one zaczęły latać, machając rączkami jak skrzydełkami. Niestety, to je bardzo zmęczyło. Ocierały pot z czoła. Postanowiły chwilę odpocząć. Położyły się na piasku i zasnęły, cichutko pochrapując. Kiedy otworzyły oczy i mocno się przeciągnęły, aby rozprostować kości, okazało się, że znajdują się przy swoich rakietach. Wsiadły do nich, wchodząc po schodkach, i ruszyły w powrotną drogę, bo na Ziemi czuły się najlepiej.

Rakiety kosmiczne – wykonywanie pracy przestrzennej z wykorzystaniem plastikowych butelek po napojach (różnej wielkości), folii samoprzylepnej i papieru kolorowego.

Pomoce: Plastikowe butelki po napojach (różnej wielkości), folia samoprzylepna, papier kolorowy, klej, nożyczki.

Zabawy na świeżym powietrzu. Słuchanie śpiewu ptaków.

Karty pracy, cz. 3, str.73

Nasze dane

 Zespół Szkół i Przedszkola im. ks. prof. Józefa Tischnera w Domosławicach

32-860 Czchów

Domosławice 24

telefon: 14 663 54 20, 884 987 316

fax: 14 663 54 24

e-mail: zsdomoslawice@domoslawice.pl

bip1

Konsola diagnostyczna Joomla!

Sesja

Informacje o wydajności

Użycie pamięci

Zapytania do bazy danych